Verkostoja ja ihmisiä

ICC Suomi – Osa globaalia yritysverkostoa

Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen osasto ry (ICC Suomi) on yksi ICC:n yli 100 maassa toimivasta kansallisesta osastosta.

ICC Suomi on Suomen elinkeinoelämän väylä osallistua Kansainvälisen kauppakamari ICC:n hallinnoimaan maailmanlaajuiseen yrityselämän yhteistyöhön.

ICC:n jäseninä olevien suomalaisten yritysten ja järjestöjen asiantuntijat voivat osallistua kansainvälisen liiketoiminnan kysymysten käsittelyyn ICC:ssa ja täten vaikuttaa yritysten kansainväliseen toimintaympäristöön ja sen pelisääntöihin.

Tutustu Kansainväliseen kauppakamariin ICC:n toimintaan:

Tehtäviämme ovat

  • Vaikuttaminen: Nimeämme suomalaiset asiantuntijat ICC:n komissioihin ja välitämme suomalaisen elinkeinoelämän näkemyksiä kansainvälisesti lausuntojen ja aloitteiden muodossa.
  • Viestintä: Saatamme ICC kannanotot, julkilausumat, suositukset, ohjeet ja säännöstöt Suomen viranomaisten sekä elinkeinoelämän tietoon. Järjestämme lisäksi tilaisuuksia ICC:n tavoitteiden tunnetuksi tuomiseksi ja edistämiseksi.
  • Palvelut: Tarjoamme jäsenillemme kansainväliseen kaupankäyntiin liittyviä julkaisu-, neuvonta ja koulutuspalveluita.

Vuoden 2024 pääpainopisteet

Terve kilpailu epävarmassa maailmassa

Geopoliittisen tilanteen aiheuttama epävarmuus korostaa maailmanlaajuisen kauppakamariverkoston tärkeyttä. Kun protektionismi ja omavaraisuuden merkitys maailmassa kasvaa, työ vapaakaupan ja terveen sekä avoimen kilpailun puolesta on entistä tärkeämpää. Vapaakauppasopimusten ja kauppakumppanuuden avulla voidaan edistää luottamusta ja turvata arvoketjuja blokkiutuvassa maailmassa.

Vastuullinen riskienhallinta ja varautuminen

Osaava ja vastuullinen riskienhallinta on välttämättömyys kansainvälisessä kaupassa. Riskienhallinnan merkitys korostuu, kun poliittiset ja geopoliittiset riskit maailmankaupassa kasvavat. Yritysten vastuullisuuteen, eettisyyteen ja arvojen mukaiseen toimintaan kohdistuu suuria odotuksia. Yritysten vastuullisuustyön läpinäkyvyyttä edellyttävät eri sidosryhmät, kuten asiakkaat, rahoittajat ja julkiset toimijat. Vaatimuksiin vastaa lisääntyvä EU-tason yritysvastuusääntely. Ylikansallisen sääntelyn rinnalle tarvitaan kuitenkin myös itsesääntelyä. Suomessa ICC:n mainonnan ja markkinointiviestinnän säännöt täydentävät kansallista markkinointi- ja kuluttajansuojasääntelyä. Toimia itsesääntelyn hyödyntämiseksi ja kehittämiseksi on jatkettava.

Digitaalinen, turvallinen ja vihreä kasvu

Yritykset toimialasta ja valtiosta riippumatta ovat kasvavassa määrin riippuvaisia IC-teknologioista sekä vakaasta, turvallisesta ja luotettavasta internetistä, joka turvaa yritysten päivittäiset tiedonkulun ja operaatiot. Digitaalisuudella edistetään myös ympäristöystävällisyyttä ja kestävää kehitystä.

Sujuvat kauppaprosessit

Kansainvälisessä kaupassa yritysten kauppaprosessien, tullauksen, toimitusten ja maksujen sujuvuutta voidaan parantaa, jos kaupan osapuolet osaavat asiansa ja käyttävät oikeita sopimusmalleja. Suomalaiset vientiyritykset ja pankit hyödyntävät laajasti ICC-sopimus- ja toimitusmalli ja maksutapasääntöjä.

Vaikuttava ICC Suomi

ICC Suomi uudistuu ja kehittyy: Toimintavuonna ICC Suomen merkitys jäsenilleen kasvaa. Kansainvälinen ICC-toiminta ja verkostot tuovat lisäarvoa ja arvokasta kumppanuutta suomalaisille yrityksille epävarmassa geopoliittisessa maailmassa.