ICC:n mainonnan ja markkinointiviestinnän säännöt on tunnettu ja tunnustettu maailmanlaajuinen markkinoinnin eettinen ohjeisto. Noin viiden vuoden välein päivitetyt ICC:n markkinointisäännöt ovat olleet globaali standardi mainonnan ja markkinoinnin itsesääntelylle jo vuodesta 1937 lähtien. Suomessa muun muassa Mainonnan eettisen neuvosto (MEN) tulkitsee ICC:n markkinointisääntöjä lausunnoissaan.
Uudessa 11. painoksessa on huomioitu muun muassa uusien teknologioiden, vaikuttajamarkkinoinnin ja ympäristöväitteiden tuomat muutokset markkinointikäytäntöihin.
The ICC Advertising and Marketing Communications Code
Vuonna 1937 Kansainvälinen kauppakamari ICC kokosi yhteen mainonnan ja markkinointiviestinnän kansalliset ohjeistukset eri puolilta maailmaa luodakseen alalle yhtenäisen kansainvälisen standardin. Lähes 90 vuoden ajan ICC:n säännöt ovat pyrkineet edistämään kuluttajien luottamusta markkinoilla, kannustamalla yrityksiä totuudenmukaiseen ja lailliseen markkinointiviestintään. ICC:n markkinointisäännöt päivitetään noin viiden vuoden välein, jotta säännöt pysyisivät ajankohtaisina mainonnan ja markkinoinnin keinojen sekä käytäntöjen jatkuvasti kehittyessä.
Suomessa mainonnan eettinen neuvosto ja Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta päättävät aina sovellettavasti kansallisesta itsesääntelyohjeistosta. ICC-ohjeet ovat niiden perustana. Julkaisemme suomenkieliset säännöt loka-marraskuun aikana 2024.
ICC:n mainonnan ja markkinointiviestinnän säännöt ovat suunniteltu markkinoinnin sekä mainonnan ammattilaisille kaikkialle maailmassa, ja ne muodostavat perustan globaalien brändien sekä kansainvälisten mainostoimistojen sisäisille ohjeistuksille. Säännöt ovat suunniteltu käyttäjäystävällisesti ja toimivat helppona viitekehyksenä myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Myös paikallisten markkinointisäännösten laatijat ja lainsäätäjät käyttävät ICC:n sääntöjä työnsä tukena.
Sääntöjen uusi 11. painos on suunniteltu helposti omaksuttavaksi kaiken kokoisille yrityksille. ICC on julkaissut sääntöjen tulkitsemisen tueksi oppaita, jolla voit tarkistaa, että yrityksesi mainonta ja markkinointiviestintä on standardien mukaista.