Markkinointisäännöt

Markkinointisäännöt

ICC Incoterms® -säännöt eli ”International Commercial Terms” ovat olennainen osa ICC:n työtä, ja ne auttavat ICC:tä erottumaan muista kansainvälisistä liike-elämän järjestöistä. ICC Incoterms® -säännöt edistävät kaupan sujuvuutta auttamalla kauppiaita välttämään kalliita väärinkäsityksiä selventämällä tehtäviä, kustannuksia ja riskejä, jotka liittyvät tavaroiden toimittamiseen myyjältä ostajalle.

Sääntöihin on vuosien varrella tehty muutoksia, jotta ehdot voitaisiin mukauttaa maailmankaupan uuteen kehitykseen. Kaikissa tapauksissa tarkistuksilla on pyritty varmistamaan, että ICC Incoterms® -sääntöjen sanamuoto vastaa selkeästi ja tarkasti kauppakäytäntöä.

 

ICC:n ensimmäiset markkinointisäännöt kirjoitettiin jo 1930-luvulla. Sääntöjä päivitetään noin viiden vuoden välein. Viimeisin päivitys on tehty vuonna 2018. Uudet markkinointisäännöt julkaistaan loppuvuodesta 2024.

ICC:n markkinointisäännöt on tunnettu ja tunnustettu maailmanlaajuinen markkinoinnin eettinen ohjeisto, joka toimii markkinoinnin itsesääntelyn tukena. Säännöt edistävät yritysten tasapuolisia toimintamahdollisuuksia. Samalla ne vähentävät tarvetta lainsäädännölle ja viranomaistoimille. Koska ICC:n säännöt ovat globaalit, ne ovat omiaan helpottamaan alan toimijoita toimimaan oikealla tavalla maasta riippumatta. Säännöt sisältävät vastuullisen markkinoinnin perussäännöt ja erityissäännöt seuraavista teemoista: myynninedistäminen, sponsorointi, suoramarkkinointi, digitaalinen markkinointi sekä ympäristöväittämät markkinoinnissa. 

Suomessa Keskuskauppakamarin Liiketapalautakunta ja Mainonnan Eettinen Neuvosto päättävät aina sovellettavasti kansallisesta itsesääntelyohjeistosta. ICC-ohjeet ovat niiden perustana. Katso ICC:n markkinointisäännöt – Keskuskauppakamari.