Vientisaamisten vakuuttaminen on tärkeä osa yritysten riskienhallintaa, kun ne laajentavat toimintaansa kansainvälisille markkinoille. Luottovakuutuksella yritys varmistaa, että saa maksun silloinkin, kun ne ovat uhattuna ostajan konkurssin, saneerauksen tai maksuhaluttomuuden takia. Käytäntö voi auttaa yrityksiä suojautumaan suurilta taloudellisilta menetyksiltä ja antaa selkänojaa myyntineuvotteluihin, kun ostajalle uskaltaa tarjota pidempää maksuaikaa.
Finnvera tarjoaa vientiyrityksille erilaisia ratkaisuja vientisaatavien suojaamiseksi. Valtion omistamana vientitakuulaitoksena Finnvera täydentää yksityisten luottovakuutusyhtiöiden tarjoamia palveluita ja keskittyy erityisesti poliittisen riskin maihin, joissa yksityiset vakuutusyhtiöt eivät välttämättä toimi.
– Meillä on yhteinen huoli yksityisten luottovakuuttajien kanssa siitä, että pk-yritykset eivät tunne luottovakuuttamista, myyntisaatavien suojaamista ja sitä kautta pk-yritykset saattavat hävitä kauppoja, sanoo rahoituspäällikkö Erno Ihto Finnverasta.
Luottovakuutus toimii sekä kansainvälisessä että kotimaisessa kaupassa.
– Vaikka yrityksellä olisi hyvä tuttu ostaja kotimaassa, joka on aina hoitanut asiat säntillisesti, ei voi olettaa, että tilanne jatkuu samana. Erityisesti tässä maailman tilanteessa on tärkeää vakuuttaa kaikki asiakkaat, niin tutut kuin vieraatkin. Luottovakuutus tarjoaa myös tietoa kansainvälisistä ostajista ja auttaa yritystä toimimaan tehokkaasti ulkomailla, sanoo asiakkuuspäällikkö Erik Eronen Tryg Garantista.
Luottovakuutus on erinomainen työkalu, joka suojaa myyntisaatavat ja tuo kilpailuetua myyntitilanteisiin.
– Riskienhallinnan lisäksi luottovakuuttaminen toimii myynnin tehostamisessa. Jokaiselle potentiaaliselle ostajalle on hyvä hakea limiitti jo ennen myyntineuvotteluiden alkua. Luottolimiitistä saa hyvän selkänojan neuvotteluihin ja antaa mahdollisuuden tarjota ostajan kannalta edullisempia maksuehtoja, jotka puolestaan edesauttavat voittamaan myyntikilpailuja ja uusia asiakkuuksia, jatkaa Eronen.
Vakuutuksenottaja hakee ostajille limiitin, jonka puitteissa voi turvallisesti myydä tuotteitaan. Ostajat ovat vakuutusyhtiön valvonnassa, mikä auttaa varmistamaan, että kaupankäynti kyseisen ostajan kanssa on turvallista. Luottovakuutus suojaa lähtökohtaisesti 90 prosenttia myyntisaatavista.
– Luottovakuutuksessa on omavastuuosuus, joka on lähtökohtaisesti 10 prosenttia. Jokainen sopimus neuvotellaan erikseen, ja sopimuskohtaisia eroja voi olla. Luottovakuutus on hinnaltaan edullisempi kuin muut suojausmekanismit, kuten remburssi, sanoo Erik Eronen.
Finnvera järjesti huhtikuussa 2024 neljän yksityisen luottovakuuttajan kanssa vientisaatavien vakuuttamisesta webinaarin, jossa luottovakuutuksen hyötyjä käytiin läpi eri toimialoilta olevien esimerkkien avulla.
Noin 10 miljoonan euron liikevaihtoa tekevä suomalainen sahateollisuusyritys keskittyy pääasiassa vientiin, tärkeimpinä vientimaina Japani ja Saksa. Sen lisäksi, että yritykselle on tärkeää varmistaa maksun saaminen toimittamistaan tuotteista, se haluaa mahdollistaa myynnin kasvun sekä uusille että nykyisille asiakkaille. Hyvät maksuehdot ovat tärkeitä molemmille asiakasryhmille.
– Korvaus voi olla jopa 90 prosenttia toimitettujen tavaroiden arvosta, riippuen sopimuksesta. Lisäksi luottovakuutus tarjoaa pääsyn tietokantaan, joka sisältää paikallista osaamista ja tietoa ostajista. Tämä auttaa silloin, kun otetaan yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin, vaikka tilinpäätöstietoja ei olisikaan saatavilla virallisista lähteistä. Tämä tuo mielenrauhaa ja tukee liiketoimintaa, kertoo globaali luottovakuutusjohtaja Arja Fagerström Atradiukselta.
Konepajateollisuudessa valmistetaan usein räätälöityjä lopputuotteita asiakkaan mittojen, logon ja käyttötarkoituksen mukaan. Tyypillisesti myynti tapahtuu ennakkomaksulla, jolloin rahat saadaan sisään ennen valmistuksen aloittamista. Pitkäaikaisille tunnetuille asiakkaille voidaan myöntää maksuaikaa, esimerkiksi 60 päivää. Lisäksi konepajateollisuudessa on tavallista, että osa komponenteista varastoidaan asiakkaan tuotantolinjojen lähellä tai itse tehtaassa, ja komponentit laskutetaan kuukauden lopussa inventaariolistan mukaisesti.
– Haasteena on se, että uudet asiakkaat on aina otettu ennakkomaksulla. Vaikka esimerkkitapauksemme historiaan on mahtunut pieniä satunnaisia luottotappioita, ne eivät ole merkittävästi vaikuttaneet liiketoiminnan suuntaan. Kuitenkin maksukäyttäytyminen on muuttunut, ja nyt on tärkeää vakuuttaa koko liikevaihto, jotta voidaan varmistaa taloudellinen vakaus. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun tehdään asiakkaan tilausta vastaan räätälöityjä lopputuotteita, joiden valmistuskustannukset ovat korkeat, kertoo toimitusjohtaja Pekka Puotunen Coface Nordicsilta.
Elintarvikevienti kerryttää vuosittain Suomeen noin 2,5 miljardin euron vientitulot. Vientisaatavien vakuuttaminen on tärkeä osa liiketoimintaa.
Elintarvikealalle on tyypillistä pitkät kuljetusajat ja ennakkomaksut ovat yleisiä, jotta tavara saadaan toimitettua. Lisäksi dokumentointi voi olla haastavaa, ja erilaiset viranomaisvaatimukset on otettava huomioon. Elintarvikealaan liittyy erityisiä kustannuksia, kuten tullimaksut ja erilaiset toimituslausekkeet.
– Lisäksi petokset ovat valitettavan yleisiä. Esimerkkiyrityksellä oli tilanne, jossa laivalastillinen pakasteita oli perillä Singaporessa, mutta kukaan satamassa ei suostunut ottamaan sitä vastaan. Onneksi luottovakuutuksen avulla suomalainen viejä ei joutunut laskun maksajaksi, sanoo Allianz Traden maajohtaja Tiina Björkqvist.
Epävarmuus uusilla markkinoilla voi olla suuri, ja luottovakuutus voi olla erittäin hyödyllinen. Luottovakuutusyhtiöillä on tietoa markkinoista, ostajista ja maksukäyttäytymisestä.
Alkuperäinen artikkeli: Finnvera
Luottovakuutus korvaa, jos vientikauppa on vaarassa – “Meillä on satamassa laivalastillinen pakasteita, joita kukaan ei ota vastaan” | Finnvera